torsdag den 17. september 2015

Bruger du din energi effektivt?

Foto: Ditte Ernst
Jeg husker stadig Kim fra klassen over mig, der tyrede en fodbold i mit hoved i 6. klasse -  for sjov. Bliver stadig pænt arrig ved mindet. Lur mig. Jeg er helt sikkert ikke den eneste, der husker sådan noget som en elefant. Men hvorfor egentligt bruge energi på at lagre sådan noget, der har overskredet sidste salgsdato for længe siden? Det minder lidt om alle de el-apparater i hjemmet, der står på standby og sluger små mængder energi hele tiden - tilsammen bliver det til en stor mængde i det lange løb.

Hvis man lægger al den tid sammen, som man bruger hver uge på at surmule over noget, nogen engang gjorde eller sagde - så tænk på hvad man kunne skabe, hvis energien blev brugt meget mere konstruktivt. De færreste af os har et særligt nuanceret overblik over, hvordan vi egentligt bruger vores energi og tid.

En enkel måde at få et overblik er at lægge mærke til, hvor energien bruges på følgende 3 poster. Jeg har forsøgt at gøre det ret enkelt:

  • Energi du bruger på at tænke på noget uhensigtsmæssigt fra fortiden.
  • Energi du bruger på at tænke på ting, du gerne vil opnå i fremtiden
  • Energi du rent faktisk bruger på at gøre de ting, der skal til for at opnå det du vil i fremtiden

Som regel bliver man overrasket. Jeg  har oplevet, at det er nemt at bruge for meget tid på at tænke på at nå målet (og føle stor travlhed alene ved tanken) i forhold til rent faktisk at gøre tingene for at nå det. Jeg skrev fx for nylig en blogpost om rigtig gerne at ville holde foredrag. For at stå på den scene skal jeg kontakte en masse mennesker og præsentere mig selv. For at præsentere mig selv, er jeg nødt til at ringe, maile eller troppe op. For at få det gjort skal jeg sætte tid af til det i min kalender. Så jeg skal hele tiden spørge: hvad skal der til for at gøre det her - så jeg kommer derhen?

 Nu har jeg faktisk fundet nogen at holde foredrag for. Så skal der findes en dato. Og så skal det forberedes, gennemtænkes og øves. Og endelig til sidst afholdes. Det er en lang spændende proces.

For nogen er det her med at forvalte sin energi lige så naturligt som at huske at trække vejret - I'm learning while doing og forsøger at gøre det til en god vane hver dag at gøre små ting for at rykke tættere på målet.

Hvor vil du lægge energien lige nu?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar